Wednesday, June 9, 2010

Jiran.....

Assalamualaikum...
td slh seorg jiran aku yg kami panggil cik ani ade dtg ke rumah..
ingat kn nk mintak serai dpn umah..rupe2nya ada hajat lain yg menyentuh hati kecil aku..
rupe2nye die dtg nk tnye khabar mak aku..alhamdulillah..syukur ade jiran yg ambil berat ttg jiran2 yg lain..
ms cik ani berborak ngan mak td..aku ade la dengar ckt2...sbb borak kat lua je td..

" ingat kn yam(my mom's name) x sehat..sbb 2,3 hr x nmpk2 yam kuar umah..hr ni pulak tgk kete ank2 bnyk kat lua ni..tkt yam x sehat ke, ape ke..tu yg saye dtg jenguk ni.." ..kate cik ani ms borak ngan mak..sebenarnya..mak sehat, cume 2 hari lps.mak pegi johor n sibuk dgn kenduri kendara..tu yg jiran2 x nmpk mak dkt lua..

ya Allah,,syukur,,cik ani seorg yg berhati mulia..klu nk ikutkn zaman skarang ni..nak2 lagi idup kat bandar ni..name jiran sblh rumah pon kite x tau..mostly, but not all..dah jrg nak amik kesah pasal hal jiran tetangga, bile jupe pn, x pernah nk bertegor sapa..tp, syukur kerana aku tinggal dgn jiran yg baik budi pekertinya..teringat dgn hadith ttg hidup berjiran ni...

Daripada Aisyah r.a katanya:
Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Jibril sentiasa mewasiatkan kepadaku mengenai soal jiran tetangga sehingga aku mengira bahawa beliau (jiran tersebut) yang akan mewarisinya (pusaka)


drpd hadith ni..betapa pentingnya utk kita mengambil berat ttg hal kebajikan tetangga kita..yela...kalu ade jadi ape2,,contohnye,kebakaran ke, kecurian ke, jiran la yg paling dekat dan paling dulu akn tahu dan tolong dlm perkara2 tersebut... kepada cik Ani sekeluarga..semoga Allah pelihara cik Ani sekeluarga dan hidup dlm rahmatNya (^___^)

No comments: