Tuesday, February 24, 2009

Biar Allah saje yg membalasnye...


salam..

klu tgk dr tajuk yg aku tulis ni..bnyk bende yg ingin aku cerita n luahkn dkt sini.. tp, cukupla sekadar aku luahkn pengalaman aku yg x seberape ni sebagai pengajaran yg mungkin berguna pd org lain..

sahabat...bg kehidupan sbg penuntut ilmu n jauh dr rumah ni..mmg, x dinafikn yg kebanyakn masa kite lebih byk dgn kwn2 jika dibandingkn dgn keluarga sendiri..ade yg kite anggap lebih dr teman yg biasa,,tp, bukan sume yg kite harapkn dr die akn dpt die penuhi krn mmg itu lumrah manusia yg serba serbi kekurangan,..dan mcm tu jugak la aku..tp, kdg2 kite x pernah terpikir sume tu dn menjadikn kite cepat marah dgn kekurangan tersebut,,

mmg betullah ape yg org katekn,,makin lama kite bersahabat n rapat dgn seseorg,,makin bnyk jugaklah dugaan yg akn menguji persahabatan kite..dan mmg itu yg aku alami sejak akhir2 ni.. dn paling kemuncak sekali bila aku betul2 terasa dgn perbuatan die..mmg dh jd prinsip aku yg aku ni mmg jenis x suke org yg x tepati janji, mungkin sbb sblm ni pun dah bnyk org yg mungkir janji dgn aku n aku terbawak2 sampai sekarang..

mmg sedih bl org yg kite hrp pegang pd janji x dpt nak tunaikn ape yg die janjikn..bg die ape yg aku pk n rase ni bende remeh n x penting..iye,,,mungkin die pk yg bende yg die janjikn cume bende remeh yg x penting pun utk die tunaikn..tp...bkn itu yg aku kesahkn,,yg aku kesalkn sgt2 bl JANJI yg die buat,die x tunaikn,,paham x?? bl kite mengharapkn sesuatu dr sesorng, tp die x tunaikn..ape yg korg akn rase??kecewa n sedih kn?? mcm tu la aku..sampaikn die kate aku ni suke pk yg bukan2 mmg paling aku xdpt terima.. terus aku menangis sampaikn aku lupe dgn org keliling aku yg dh pandang aku ms tu..tp, xpe...terdetik dlm hati yg tgh sedih amat ni utk balas balik ape yg dikatekn,,biasala,, hati bl dah marah, mcm2 yg kite nak buat,,setan dah gerenti suke la time2 mcm ni..so, aku pun taip la msg utk dihantar dkt die..." aku harapkn satu hari nanti kau akn rase ape yg aku rase sekarang ni.."tp,,,,ntah mcm mane,, aku cuba jugak pujuk hati ni jgn la aku bls balik ape yg die kate dkt aku,,sbb, aku mmg sayangkn persahabatan ni,,aku cube pk bende2 baik yg die dh buat dkt aku dl..

dan Allah tu maha kaya.. keesokan nye... ape yg die buat dkt aku..mmg itulah jugak yg die alami aritu..bile 'sahabat' die sendiri yg mungkir janji dgn die, mcm mane die menangis,geram,sedih, kecewanya depan mata aku..mcm tu jugak la yg aku alami.. tp die x tau sume tu n biar la aku simpan sorg2.. dlm hati aku terdetik..ya Allah, mungkin ini hikmahnye bl aku sabar.. Allah balas yg serupe jugak dkt die..tp, bknlah bermaksud aku hepy n suke bl bende tu terjadi pd die,, tp,,ade sesutau yg berguna yg aku boleh ambil bl sume tu terjadi n bende tu mengingatkan aku pd kate2 lecturer aku..."bl, ade org buat x baik dgn kite, xperlulah kite nak bls balik ape yg die buat n serahkn sumenye pd Allah..even nabi sendiri dihina dan diperbuat lebih teruk dr kite n sabar die melebihi dr ape yg kite dpt tahan,,mcm ape yg abu lahab buat dekat nabi ms die berdakwah,nabi x pernah bls balik n beliau serahkn sumenye pd Allah n kite sendiri tau mcm mane lps dr tu,Allah balas balik n melaknat abu lahab lebih teruk lg dlm surah al-masad..Allah tu maha mendengar n sentiasa pegang pd janji2nya.." ya Allh, mmg betul ape yg lecturer aku katekn n aku sendiri alaminye..

jadi,,,pd sesape yg ade rase2 nak bls balik ape yg org len dh buat pd die,, xpayahla..mungkin Allah nak uji sejauh mane kite sbr dgn dugaan yg die bg,,n kite kene terima,,cuma, antara lambat dgn cepat je Allah akn bls..so..sbr ye kwn2..

itu je la kot..pd' sahabat' yg mungkin bace ape yg aku tulis ni.. bkn niat aku utk memalukn or menyakitkn hati..tp,,inilah yg aku rasekn,,harap,kite same2 dapt perbaiki persahabatan kite..semoga dlm rahmat Allah.. insyaAllah..

wassalam..

No comments: