Monday, February 14, 2011

~~Malunyeeeee (-_-)


salam..posting kali ini bukan untuk mengutuk sesiapa,,tetapi sebagai peringatan buat diri dan umum...kerana aku juga manusia alpa yg penuh dgn khilaf dan dosa..

semalam, sedang aku mengadap laptop ni..telinga aku terpanggil dengan keletah manusia akhir zaman yg ditayangkn dlm tv3 mentor baru2 ni...seorang lelaki melayu (muslim?? atas nama??) wallahu'alam..sememangnye tidak selayaknya aku untuk menilai melainkn Dia) seorang protege datang untuk audition, terlalu taksub dengan afdlin shauki, semua jenis cerita dan karakter artis tu pon die boleh tau..terlalu gembira sampai kate " saye dtg jupe abg (afdlin) ni pon da cukup happy, x dpt jadi protege abg pon xpe"...sambil salam dan bercium tgn dgn artis tu....

Allah....hati dan minda aku terjentik dengan gelagat mamat tu bukan sbb geli hati..tapi perasan malu, sedih, marah, dgn sikapnye yg mengagumi manusia lain lebih dari die mengenal seseorang yg bakal memberi syafa'at pada kite kelak...mesti Nabi kite sedih bile tau umatnye semakin jauh dengan ajaran yg baginda berhempas pulas sebarkan...bukan sahaja dgn keringat baginda, malahan darah dan nyawa baginda sendiri....hingga saat2 terakhir nabi di penghujung kewafatannya, masih basah lidah baginda menyebut "ummati,,,ummati...(ummatku..ummatku).."tapi..adakah kite mengingati baginda sampai ketahap itu hatta sepanjang nyawa dikandung badan pon kite lupe akan baginda? dan adakah aku akan mengingati baginda sehingga ke tahap itu??? ;'(

persoalannya..kalau mamat tu terlalu taksub dgn afdlin, kalau dah mati esok, boleh ke die tlg kau? ape yg kite dpt dgn mengagumi manusia lain lebih dari baginda???

malah nabi pernah bersabda:
لاَ يُؤْمِنُ اَحَدُكُمْ حَتَّى اَكُوْنَ اَحَبَّ اِلَيْهِ مِنْ نَفْسِهِ وَمَالِهِ وَوَلَدِهِ وَوَالِدِهِ وَالنَّاسِ اَجْمَعِيْنَ
Tiadalah salah seorang dari kalian beriman, sehingga aku lebih dicintai olehnya dari pada dirinya, hartanya, anaknya, orang tuanya dan manusia semuanya.

bersempena dgn maulid nabi Muhammad sollallahu 'alaih wasallam ni..sama2 lah kite muhasabah diri masing...sejauh mane kite mengenal dan mencintai kekasih Allah...sungguh mulia pengorbanan mu ya nabi Allah...Allahumma solli 'ala MUhammad..saidina Muhammadin khoiril bariah...

wallahu'alam...

No comments: